PPAP – jak uniknąć odrzuconej dokumentacji u klienta

Każdy dostawca w branży automotive wie, że najtrudniejszy moment nowego projektu to chwila, gdy dokumentacja trafia do klienta. PPAP – bo tak w skrócie nazywamy to wydarzenie – często generuje nadgodziny oraz nieprzespane noce.

Aby tak nie było wystarczy kilka prostych zasad.

Inżynier przed komputerem patrzący na dane i współpracujący z AI

Czym jest PPAP?

PPAP to standard opracowany przez AIAG, obowiązujący w łańcuchu dostaw automotive. Jego celem jest udowodnienie klientowi, że:

– proces produkcji jest powtarzalny,

– wyrób spełnia wszystkie wymagania projektowe,

– system pomiarowy i kontrolny działa poprawnie.

– dostawca posiada zdolności produkcyjne proporcjonalne do zamówień

Można to porównać do odbioru mieszkania: zanim dostaniesz klucze, deweloper musi pokazać dokumenty i dowody, że instalacje są sprawne, a budynek spełnia przepisy.

Problem? Wielu dostawców traktuje PPAP jako „papierologię”. Skutek: odrzucone zgłoszenia, opóźnienia, a czasem nawet utrata kontraktu.

Elementy PPAP – co musi się znaleźć w dokumentacji

W PPAP przewidziano 18 elementów, m.in.:

– Plan kontroli,

– Wyniki badań wymiarowych,

– Raport zdolności procesu (Cp, Cpk),

– Badania MSA,

– DFMEA i PFMEA,

– PSW (Part Submission Warrant) – główny formularz zatwierdzający.

Nie każdy klient wymaga pełnego pakietu – zakres zależy od poziomu przedłożenia. Istotne jest jednak to, że niezależnie czy klient wymaga czy nie nasza firma musi zawsze zgromadzić dowody na spełnienie wszystkich punktów. 

Klient natomiast będzie chciał otrzymać dowody. A te są zależne od poziomu PPAP, jaki został uzgodniony. 

Poziomy przedłożenia w PPAP

Wyróżniamy 5 poziomów przedłożenia:

1: PSW + raport zatwierdzenia wyglądu

2: PSW, AAR, dokumentacja wyrobu, raport pomiarowy oraz osiągi + dokumentacja lab.

3: PSW + pełna dokumentacja PPAP (najczęstszy przypadek).

4: PSW + to, czego zażyczy sobie klient.

5: Tylko PSW.

👉 Przykład: OEM może wymagać poziomu 3 dla nowej referencji, ale tylko poziomu 1 przy drobnej zmianie dotyczącej np. koloru materiału

Najczęstsze błędy w dokumentacji PPAP

O samej metodyce napisano już wiele. Dlatego też nie będziemy się tutaj rozpisywać nad tym jak powinno być. Bardziej interesujące jest to, z czym najczęściej mamy problemy. A więc:

– Brak spójności danych – np. wymiary w raporcie nie zgadzają się z planem kontroli.

– Niedopracowana PFMEA – brak powiązania między ryzykiem a planem kontroli.

– Niewłaściwe badania MSA – np. brak aktualnych analiz GRR.

– Zbyt niskie wskaźniki zdolności (Cp, Cpk) – klient oczekuje wartości >1,67, a dostawca raportuje 1,2.

– Błędy formalne w PSW – brak podpisów, złe dane klienta, brak numeru części.

Tak ja wspomnieliśmy to tym we wstępie okres przedłożenia dokumentacji to nerwowy czas. Kto go doświadczył ten wie, że wiążę się on z nadgodzinami oraz stresem. A wracając do doku zamiast myśleć u hobby myślami jesteśmy przy dokumentacji. 

Co zrobić, aby tego uniknąć? Pomyśleć o wszystkim wcześniej. 

Jak przygotować się do PPAP?

O przedłożeniu dokumentacji należy myśleć już podczas planowania projektu. Dowody, jakie będą przesyłane do klienta są generowane na różnych etapach APQP. 

Ha… właśnie!!! Kluczem do dobrego PPAPu jest APQP! Co to jest? Zajrzyj TUTAJ.

W ogólnym ujęciu plan przygotowawczy do PPAPu powinien wyglądać następująco:

– Zacznij od APQP – wszystkie elementy PPAP wynikają z wcześniejszych faz planowania.
– Zaangażuj interdyscyplinarny zespół – produkcja, jakość, logistyka, inżynieria.
– Weryfikuj dane na bieżąco – nie zostawiaj kompletowania dokumentacji na ostatni tydzień.
– Zrób wewnętrzny audyt PPAP – zanim wyślesz pakiet do klienta.
– Pamiętaj o wymaganiach specyficznych (CSR) – każdy OEM ma własne dodatkowe oczekiwania.

Rola PSW - czyli kropka nad "i"

PSW (Part Submission Warrant) to formularz potwierdzający zgodność produktu i procesu. Bez niego PPAP nie istnieje – to oficjalne oświadczenie dostawcy wobec klienta.

PSW potrzebne będzie nam aby np. klient zwolnił płatność za narzędzia albo aby dostawy były w ogóle możliwe. Zdobycie podpisanego PSW to moment, w którym możemy powiedzieć sakramentalne “tak” i ruszyć z produkcją. 

Analogicznie: to jak podpisanie protokołu odbioru mieszkania – bez tego dokumentu nie możesz się wprowadzić, nawet jeśli wszystko wygląda idealnie.

FAQ - Najczęściej zasawane pytania

1. Czy każdy klient wymaga PPAP?
Jeżeli chodzi o klientów z branży motoryzacyjnej do tak. Jednak aby mieć 100% pewność sprawdź CSRy (czyli specyficzne wymagania klienta).

2. Ile trwa przygotowanie PPAP?
Od kilku dni do kilku tygodni – zależnie od złożoności produktu i ilości wymaganych badań.

3. Co się stanie, jeśli klient odrzuci PPAP?
Trzeba poprawić dokumentację i proces. Opóźnia to start produkcji i może oznaczać dodatkowe koszty.

4. Jak PPAP łączy się z APQP?
PPAP to formalny dowód zakończenia APQP – potwierdzenie, że produkt i proces są gotowe do seryjnej produkcji.

Co jeszcze warto wiedzieć?

 Motoryzacja charakteryzuje się dużym stopniem uporządkowania jeżeli chodzi o wymagania. Jeżeli chcesz poznać ten świat polecamy zapoznać się również a artykułąmi:

1. FMEA AIAG-VDA

2. MSA Analiza systemów pomiarowych – precyzja vs dokładność

3. SPC – Statystyczne Sterowanie Procesem

4. APQP – Zaawansowane Projektowanie Jakości Wyrobu

CHCESZ POZNAĆ NARZĘDZIA MOTORYZACJI?

Kurs E-learning

PODSTAWY MOTORYZACJI

Poznaj 5 podstawowych podręczników branży motoryzacyjnej: APQP, FMEA, MSA, SPC, PPAP.Odbierz dostęp natychmiast

Potrzebujesz wsparcia?

Zostaw nam wiadomość

Odpowiadamy tak szybko jak inżynier jakości, gdy właśnie otrzymał informacje o nowym problemie.

Bezpośredni kontakt

Zadzwoń do nas

+48 507 799 644

Sprawdź również

PPAP – jak uniknąć odrzuconej dokumentacji u klienta

PPAP – jak uniknąć odrzuconej dokumentacji u klienta Każdy dostawca

Czytaj
APQP w praktyce – jak dobrze zaplanować jakość wyrobu

APQP w praktyce – jak dobrze zaplanować jakość wyrobu W

Czytaj
Core Tools w automotive – przewodnik startowy

Core Tools w automotive – przewodnik dla początkujących Jeżeli chcesz

Czytaj

leave a comment