Czy procedury są potrzebne? - Drive for Results Consulting

Czy procedury są potrzebne?

18 stycznia, 2023 admin 0 Comments

Bo jak na kogoś nakrzyczę to...

“Bo jak na kogoś nakrzyczę i poprzeklinam to na pewno lepiej zrozumie” - taką odpowiedź otrzymałem kiedyś na pytanie: dlaczego jesteś wulgarny w pracy?

Nie wchodząc w szczegóły, cała dyskusja, która wywołała tę emocjonalną reakcję, odbyła się w kontekście niespełnionych oczekiwań, o których… wiedziała jedynie osoba, które je miała.

Na pytanie gdzie jest to opisane, że trzeba to zrobić można było usłyszeć :“Nigdzie”. Czy jest jakaś procedura, proces, jego właściciel? Tutaj znów można było usłyszeć: “Nie wiem”. Kolejne pytanie: to jak powinno być? Odpowiedź: “Ja mam dostać opisany dokument, który będzie zawierał…”.😬

Analizując tę sytuację z punktu widzenia Systemu Zarządzania Organizacji łatwo można dojść do następujących wniosków: procesy nie są dobrze opisane.

Konsekwencje

✅Brak procedur postępowania rodzi nieporozumienia i sprawia że przepływ w procesie nie występuje lub występuje ale nie jest on optymalny.

✅Jeżeli jest coś wszystkich to jest zazwyczaj niczyje. Każdy myśli że pracę wykona ktoś inny. Ostatecznie za powstały w wyniku zaniedbań problem nie odpowiada nikt, bo właściwie nie wiadomo kto miał to zrobić. Proces musi mieć właściciela!

✅Brak jasno opisanego procesu umożliwia powstania ścieżek alternatywnych (my jako ludzie jesteśmy bardzo kreatywni😁) - niekoniecznie pożądanych.

Po co nam procedury?

Dla kogo więc są procedury i wszystkie inne dokumenty standaryzujące pracę? Dla pracownika. Mówią kto, co i kiedy ma zrobić, czego użyć, gdzie szukać wsparcia. Jasno opisane procesy to już połowa sukcesu. Jeżeli dodamy do tego cele, misję, wizję to nagle każdy będzie wiedział co ma robić i dokąd płynie ten okręt zwany firmą.

leave a comment