Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Czy procedury są potrzebne?
Bo jak na kogoś nakrzyczę to...
“Bo jak na kogoś nakrzyczę i poprzeklinam to na pewno lepiej zrozumie” - taką odpowiedź otrzymałem kiedyś na pytanie: dlaczego jesteś wulgarny w pracy?
Nie wchodząc w szczegóły, cała dyskusja, która wywołała tę emocjonalną reakcję, odbyła się w kontekście niespełnionych oczekiwań, o których… wiedziała jedynie osoba, które je miała.
Na pytanie gdzie jest to opisane, że trzeba to zrobić można było usłyszeć :“Nigdzie”. Czy jest jakaś procedura, proces, jego właściciel? Tutaj znów można było usłyszeć: “Nie wiem”. Kolejne pytanie: to jak powinno być? Odpowiedź: “Ja mam dostać opisany dokument, który będzie zawierał…”.😬
Analizując tę sytuację z punktu widzenia Systemu Zarządzania Organizacji łatwo można dojść do następujących wniosków: procesy nie są dobrze opisane.
Konsekwencje
✅Brak procedur postępowania rodzi nieporozumienia i sprawia że przepływ w procesie nie występuje lub występuje ale nie jest on optymalny.
✅Jeżeli jest coś wszystkich to jest zazwyczaj niczyje. Każdy myśli że pracę wykona ktoś inny. Ostatecznie za powstały w wyniku zaniedbań problem nie odpowiada nikt, bo właściwie nie wiadomo kto miał to zrobić. Proces musi mieć właściciela!
✅Brak jasno opisanego procesu umożliwia powstania ścieżek alternatywnych (my jako ludzie jesteśmy bardzo kreatywni😁) - niekoniecznie pożądanych.
Po co nam procedury?
Dla kogo więc są procedury i wszystkie inne dokumenty standaryzujące pracę? Dla pracownika. Mówią kto, co i kiedy ma zrobić, czego użyć, gdzie szukać wsparcia. Jasno opisane procesy to już połowa sukcesu. Jeżeli dodamy do tego cele, misję, wizję to nagle każdy będzie wiedział co ma robić i dokąd płynie ten okręt zwany firmą.
Ostatnie posty
Ćwiartka ćwiartce nierówna… czyli o PDCA
25 stycznia, 2023Czy procedury są potrzebne?
18 stycznia, 2023Negocjacje w pigułce
19 lutego, 2022Kategorie